تفاوت پلاستیک، ورق آکرولیک و پلکسی گلاس

تهران پلکسی، پلکسی گلاس، تندیس پلکسی، ساخت تندیس، استند پلکسی،خرید تندیسچه تفاوت های بین  سه واژه “پلاستیک”، “ورق آکرولیک” و “پلکسی گلاس” وجود دارد؟؟؟

پلاستیک   (Plastic)

پلاستیک یک اصطلاح عمومی برای یک گروه بزرگ از مواد نیمه مصنوعی یا مصنوعی است. پلاستیک عمدتا شامل یک یا چند پلیمر مخلوط با مواد افزودنی است. یک پلیمر یک مولکول بزرگ است که متشکل از بسیاری از مولکولهای یکپارچه کوچک است که با هم به یک زنجیره طولانی متصل تشکیل می دهند. این مولکول های تکراری کوچک به عنوان مونومر شناخته می شود. با تغییر مواد افزودنی مورد استفاده، ماهیت مونومرها و همچنین طول یک زنجیره پلیمری یکپارچه، می توان انواع مختلفی از پلاستیک را با کاربرد های مختلف به دست آورد. این نکته، در کنار این واقعیت که بازیافت پلاستیک ها هر روز ساده و ساده تر می شوند، منجر به تبدیل شدن پلاستیک به عنوان بخشی ضروری از جامعه مدرن شده است.پلاستیک ها به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: پلیمر های گرما سخت و پلیمرهای گرما نرم یا ترموپلاستیک ها. ترموپلاستیک ها پلاستیک های هستند که پس از تشکیل شکل می توانند دوباره ذوب شوند و دوباره استفاده شوند. پلیمرهای گرماسخت، که نمی توان آنها را بدون از بین بردن ساختار ذوب مجدد کرد.

آکرولیک (Acrylic)

یکی از رایج ترین ترموپلاستیک ها اکریلیک است. نام شیمیایی آن پلی متیل متاکریلات (PMMA) است. PMMA در سال 1933 توسط Otto Röhm، بنیانگذار شرکت پلاستیک Röhm and Haas اختراع شد. Röhm سعی کرد یک لمینیت بین دو صفحه شیشه ای برای افزایش مقاومت شیشه ایجاد کند، اما در عوض او متوجه شد که او یک ماده کاملا شیشه ای مشابه را ایجاد کرده است. ورق های اکریلیک قابلیت بسیار مناسبی برای چسباندن، جوش دادن، خم کردن و شکل دهی مناسب در قالب دارند و از این رو یک ماده مناسب برای بسیاری از کاربردهای مختلف است. این ماده برای استفاده تجاری در سال 1936 تحت عنوان تجاری Plexiglas® در دسترس قرار گرفت.

پلکسی گلاس (Plexiglas)

بنابراین، آنچه که در اصطلاح به عنوان “Plexiglass” شناخته می شود، در واقعا نام تجاری اکریلیک (PMMA) است. در طول سالها، Plexiglas® برای پوشش طیف وسیعی از زمینه های کاربردی، توسعه یافت. در طراحی پایه پلکسی گلاس کاملا بدون رنگ با خواص اپتیکی بسیار عالی بود، اما این ماده را می توان در یک طیف رنگی نامتناهی رنگ کرد. که حوزه تخصصی گروه صنعتی تهران پلکسی در این زمینه می باشد.

از دیگر پلاستیک های رایج می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پلی کربنات(Polycarbonate (PC)

یک ترموپلاستیک شفاف با دوام استثنایی که تحت مارک های مختلف از جمله Makrolon و Lexan فروخته می شود. از آنجا که قابلیت قالب گیری، فرم دهی و کار با پلی کربنات ها آسان است از آنها برای اهداف مختلف، از جمله در صنعت ساخت و ساز و شیشه ای ایمنی استفاده می شود. پلی کربنات ها بسیار شبیه PMMA / پلکسی گلاس است، با این تفاوت که بسیار قوی تر هستند و همچنین می تواند آنها را در دمای اتاق خم کرد.

پلی اتیلن ترفتالات (Polyethylene terephthalate (PET / APET)

پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در اغلب کشور ها برای تولید الیاف پلی استر(70 درصد) رزین بطری (22 درصد) فیلم (6 درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (2 درصد) به کار رفته ، ولی در ایران این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی استفاده می شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی ، دما و نفوذ گازها ، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز ، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. که بالتبع موجب ورود بطری های PETمصرفی به جریان زباله های شهری می گردد. بالا بودن حجم این بطری ها نسبت به وزن ، که فضای زیادی را در هنگام حمل و نقل و دفن ف به خود اختصاص می دهند و تجزیه بسیار طولانی آنه در طبیعت (حدود 300 سال) ، باعث گردیده تا مسئله بازیافت این بطری ها، بخصوص در سال های اخیر توجه همگان را به خو جلب نماید.

فیلامنت PETG

فیلامنتPETG  شایع ترین شکل به پلاستیک PET می باشد که برای مواد اولیه پرینتر های  سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد  G .به معنای اصلاح گلیکول است و این باعث می شود که رزین حاصل شفاف تر و شکننده تر از PET خام باشدآکریلونیتریل بوتادین استایرن  Acrylonitrile butadiene styrene  به اختصار ABSنوعی پلیمر گرمانرم است که از از پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین به دست می‌آید. ای‌بی‌اس به دلیل قیمت مناسب و همچنین خواص متعادل مکانیکی، حرارتی و شیمیایی در زمره پر مصرف‌ترین مواد اولیه پلاستیکی محسوب می‌شود. این ماده عمدتاً در لوله‌های حمل مواد نفتی، لوله‌ها، وسایل خانه، اثاثیه، مبلمان، ترکیبات وسایل خودرو، تلفن و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد

 

 

منبع: http://akriform.se
ترجمه: م.سیفی- تیم تهران پلکسی