پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس، تندیس پلکسی، ساخت تندیس، استند پلکسی،خرید تندیس

پلکسی گلاس:

پلکسی گلاس از خانواده ی پلاستیک های شیشه ای هستند و در برابر نور خورشید و اشعه ی ما ورا بنفش از مقاومت خوبی برخوردار هستند . همان کاربری شیشه را دارند و دارای خواصی شبیه شیشه هستند. درجه سختی ان نسبت به شیشه کم تر است و در محیط به راحتی خم می شود ،احتیاج به ترموفرم در محیط بیرون ندارد .البته قابل ذکر است که جایگزین خوبی برای شیشه نیستند چرا که شیشه سازه خاص خود را دارد و همچنین دیتیل هایی که برای شیشه ایجاد می کنیم نمی توان برای پلکسی ایجاد کرد.

پلکسی گرمای خورشید را می گیرد و در خود نگاه می دارد،از رنگ های بسیار متعددی برخوردار است که این رنگ ها کد بندی شده هستند.پلکسی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است که به عنوان مثال در کشورچین به وسیله ان زیر اقیانوس تونل احداث کردند . پلکسی گلاس خانواده ای از پلاستیک های رزین به ویژه از نوع نور گذران . پلکسی گلاس با اسامی مختلفی چون طلق ،اکریلیک , پلی اکریلیک و پلکسی نامیده می شود .

این ماده به خاطر زیبایی مقاومت ،شفافیت و سبکی در سالهای اخیر کاربردهای بسیاری یافته است.از این ماده برای تندیس ها ، لوح های یاد بود ، دکوراسیون غرفه های نمایشگاهی ، تولید انواع  مبلمان . میز .  آباژور .  لوستر . تریبون . آئینه کنسول  . آئینه شمعدان .  تابلوهای تبلیغاتی ، قطعات خاص صنعتی و ظروف اشپز خانه مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده با ضخامت های مختلف (بین 1 تا 30 میلی متر ) در بازار  یافت می شود و برای ضخامت های بالاتر از 30 میلی متر نیز با کمی جستجو به نتیجه خواهید رسید .

 Plexiglass به عنوان یک محصول فوق العاده ایده آل دارای طیف بسیار وسیع و تنوع بسیار در نوع کاربری ، رنگ ، ابعاد و ضخامت می باشد . این محصول به عنوان یک کالای جانشین شیشه در انواع تخت و چند جداره تولید و عرضه می گردد . انواع  SATINICE  ورق های  Plexiglass   بواسطه تنوع ، رنگ و زیبایی فوق العاده یک گزینه ایده آل برای مهندسین معمار و طراحی داخلی می باشد.

پلکسی سه نوع است :1- شفاف  2- نیمه شفاف   3- کدر

1- شفاف : پلکسی شفاف به شدت نور را از خود عبور می دهد .از این نوع پلکسی در جاهایی استفاده می کنند که می خواهند فضای داخل ساختمان مشخص باشد تا بتوانند دید به داخل داشته باشند یا در جاهای متعدد دیگر مانند:
2- نیمه شفاف : این نوع پلکسی نیز نور را از خود عبور می دهد ولی حالتی مات دارد که پشت ان به راحتی دیده نمی شود
3- کدر : پلکسی کدر نور را از خود عبور نمی دهد و به خاطر رنگ های بسار متنوعی که دارد و به ضخامت های متفاوتی دارند به جای شیشه استفاده می شود.می دانیم که شیشه ها را به وسیله چسب اکواریوم به هم متصل می کنند و حال اگر بخواهیم شیشه را به پلکسی بچسبانیم می توانیم از چسب اپکسی استفاده کنیم و برای چسباندن پلکسی به پلکسی از کلروفوم استفاده می کنند.

یکی از مواردی که دستگاه های لیزری به خوبی در ان حکاکی ایجاد می کند ، پلکسی گلاس است .
ویژگی حکاکی لیزری روی پلکسی گلاس به قرار زیر است :
1.  حکاکی با ظرافت و دقت بالا
2.  امکان حکاکی تصاویر ،نقوش و طرح های بسیار پیچیده
3.  سرعت حکاکی بالا
4.  امکان حکاکی با عمق های متفاوت
5.  سطح حکاکی شده صاف

شباهت ها وتفاوت های شیشه و پلکسی :

پلکسی گلاس را چهار کشور دنیا تولید می کنند. امریکا / انگلیس  /  ایتالیا  / تایوان /  که بیشتر شیت هایی که  به ایران   وارد میشود از نوع  تایوانی می باشد که از همه ارزانتر است . ودر زمان طولانی رنگ آن کمی زرد می شود. و در کوره  و  حرارت  دادن کیفیت خود را از دست می دهد.
قیمت ورق های پلکسی گلاس سایر کشور ها  نسبت به نوع تایوانی آن به دو تا سه برابر قیمت میرسد.  و از کیفیت بالایی برخوردار است
تفاوت : پلکسی گلاس جان کاربر را حفظ کرده و اسیب کم تری به کاربر می رساند چرا که سبک تر است ،خورد نمی شود ،تیز نمی شود و نمی ریزد ،لایه روبی بر ان قرار دارد و همچنین در مقابل خطراتی مانند زلزله که باعث شکسته شدن شیشه می شوند مقاوم هستند .
پلکسی گلاس در مواردی مثل نور گیر های سنتی ، حباب های سقفی ،خود پلیمر را به صورت ورقه ای در می اورد .
یکی از مهمترین خانواده ها ی پلکسی گلاس ، اکرولیک است .

آکرولیک :

با استفاده از ورق های اکرولیک جهت ساخت نور گیرهای حبابی و پوشش های شفاف نمود که این ورق ها باتوجه به تنوع رنگ ،ابعاد و ضخامت و با عنایت به ویژگی معماری مدرن در ساخت سایبان ها ،دیواره ها و هر گونه تفکیک فضاهای اداری و تجاری و مسکونی و پوشش سقف با استفاده از نور طبیعی قابل استفاده است که ضمن عمل جداسازی سطح از محدود شدن دایره دید و پرسپکتیو منظره جلوگیری می نماید.

ابعاد :   ورق های اکرولیک در ابعاد استاندارد (cm122×183) و با ضخامت های مختلف قابل عرضه می باشد .
رنگ :  ورق اکرولیک در رنگ های متفاوت و در گرایش مات و شفاف عرضه می گردد .
کاربرد ها :  ورق های اکرولیک با توجه به انعطاف پذیری و ابعاد مختلف ان قابلیت استفاده در دیوارها – سقف های کاذب منازل/ مراکز اداری _تابلو های تبلیغاتی _ پوشش بدنه و سایبان پل های عابر پیاده – کیوسک های تلفن – سقف استخرهای سر پوشیده – حفاظ تراس – نمای ساختمان ،کابین ، حمام ، منازل  پوشش Void مراکز تجاری و امکان عمومی  و هر گونه تفکیک فضاهای منازل یا دفاتر کاری و یا خطوط تولید را دارا می باشد .

ویژگی های عمومی ورق های اکرولیک :

1.  وزن سبک و مقاومت بالا
2.  شفافیت عالی
3.  تنوع بی نظیر رنگ
4.  استفاده متنوع و اسان
5.  مقاومت شیمیا یی و فیزیکی
6.  صرفه اقتصادی

 

منبع:http://pgm.pcn.ir/Article/10199