تندیس و انواع آن

آشنایی با تندیس و انواع مختلف تندیس:
تنديس(Trophy) :

تندیس جسمی تزیینی سخته شده از فلز، شیشه، یا سرامیک یا مواد مقاوم دیگر است که به عنوان یادبودی از یک دستاورد مهم یا پیروزی یک شخص یا یک تیم در رویدادی خاص به آنها اهدا می‌شود و به عنوان قدردانی و یا شاهدی از شایستگی عمل می کند. در ابتدا تندیس ها غالبا برای رویداد های ورزشی (از ورزش جوانان تا ورزشکاران سطح حرفه ای) مورد استفاده قرار می گرفته است ولی به مرور در رویداد های علمی و فرهنگی نیز بسیار رایج شد. در اصل کلمه تندیس (Trophy)، مشتق شده از کلمه یونانی Tropaion به معنی غنیمت جنگی اشاره دارد . و در ابتدا این تندیس های جنگی به فاتحان جنگ های نظامی یک کشور به عنوان مدال افتخار اهدا می شده است.

مواد اولیه در ساخت تندیس:

دامنه گسترده ای از مواد اولیه در ساخت تندیس به کار می آید. از گروه فلزات بیشتر از برنج، برنز، مس، استیل و در مواردی طلا، نقره فولاد و آلومینیوم استفاده می شود، موادی چون چوب، سنگ، شیشه های کریستالی، سفال، سرامیک، گچ، مواد پلیمری و پلکسی گلاس در ساخت تندیس ها به کار می آیند. گزینش مواد اولیه تابع نوع طراحی، برآورد هزینه، برآیند سلیقه هنرمند و درخواست سفارش دهنده، اصول ساخت تندیس و تناسب با محتوای موضوعی تندیس است. کاربرد مواد شفاف و براق چون کریستال ، پلکسی گلاس جلای چشم نوازی به تندیس ها می بخشد. گاهی نفیس بودن و ارزش مادی تندیس هم مورد توجه قرار می گیرد در این حالت به کار بردن مواد گرانقیمت چون طلا و مرصع کاری با گوهرهای زینتی و سنگ های گران بها با هدف بالابردن ارزش مادی اثر انجام می شود.

آشنایی با دسته بندی کلی انواع تندیس:

تندیس ها معمولا بر اساس متریال به کار فته در ساخت آنها دسته بندی میشوند، که معمولا در تندیس های تبلیغاتی از موادی مثل  پلکسی گلاس، فلز، چوب، شیشه، آکرلیک و … استفاده می شود.متداول‌ترین تندیس ها عبارتند از : تندیس کریستالی، تندیس پلکسی گلاس، تندیس چوبی- فلزی، تندیس ترکیبی ، تندیس ریخته گری شده برنزی و …

تندیس کریستالی:
استفاده از تندیس های کریستالی یکی از بهترین روش های هدایا و تقدیرنامه ها برای شرکت ها و موسسات است. تندیس های کریستالی با شفافیت و کیفیت بالا بهترین گزینه برای نمایش لوگو و شعار های تبلیغاتی هستند. علاوه بر استفاده های تبلیغاتی، از تندیس ها و کریستال ها برای هدایای شخصی نیز می توان استفاده کرد. چاپ عکس کودکان، عروس و داماد ها و…. از دیگر مصارف این تندیس های کریستالی است.

در زیر برخی از انواع کریستال برای تندیس آورده شده است:

الف) تندیس کریستالی مسطح با حکاکی دو بعدی
در این نوع تندیس از کریستال های آماده در اشکال مختلف با یک سطح صاف برای حکاکی دو بعدی و یا چاپ استفاده می شود.

پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیسب) تندیس کریستالی حجمی با حکاکی سه بعدی
در این نوع تندیس طرحی 3 بعدی با استفاده از حکاکی سه بعدی در مرکز کریستال های آماده با اشکال مکعبی، استوانه ای و یا کره ای حکاکی می شود.

پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیستندیس پلکسی:
تندیس اکریلیک یا پلکسی یکی از انواع تندیس‌ هایی است که در بسیاری از مراسم تجلیل و یاد بود و همچنین در مناسبت های مختلف از جمله روز معلم، روز کارگر، روز پرستار، روز زن و روز مادر، روز دانش آموز و نیز در همایش و گرد همایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت این نوع تندیس ورق های مسطح پلکسی گلاس اکریلیک با استفاده از دستگاه لیزر برش خورده و پس از آن طرح یا نوشته مورد نظر با استفاده از حکاکی لیزری و یا چاپ مستقیم روی قسمت مورد نظر انجام شده ودر نهایت با مونتاژ قسمت های مختلف تندیس به شکل یک جسم سه بعدی ارائه می شود.از مهم‌ترین ویژگی‌ های این تندیس ها می‌توان به وزن مناسب آن، قیمت بهینه، ظاهر جلاپذیر، انعطاف در ساخت و سرعت تحویل بالا اشاره کرد. پلکسی گلاس نوعی پلاستیک می باشد که ظاهری بسیار شفاف و شبیه به شیشه دارد. جنس پلکسی گلاس از نوعی پلی کربنات شفاف می باشد که نوعی پلیمر است. از دیگر ویژگی های پلکسی، مقاومت زیاد آن نسبت به شیشه است. پلکسی گلاس در دو نوع مات و شفاف در رنگ های مختلف تولید می شود و دارای ضخامت ها بینmm 1 تا mm40 می باشد. از این رو متریال مناسبی برای ماکت سازی، ساخت تندیس و … می باشد.

پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیستندیس چوبی-فلزی:
یکی از شاخص ترین ویژگی های تندیس های فلزی، جلوه گری و رُخ نمایی آنها است.  که در مراحل ساخت و ایجاد تندیس های حجمی چوب و فلز از دستگاه های لیزر، برش، فرز و … استفاده می شود. تندیس های حجمی چوب و فلز در سایز های مختلف تولید می گردد.
پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیستندیس ترکیبی:
منظور از تندیس ترکیبی همان ترکیب فلز با پلکسی گلاس است.  که یکی از انواع تندیس‌هایی هستند که در بسیاری از مراسم تجلیل و یاد بودها مورد پسند عموم قرار می‌گیرند.

پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیستندیس ریخته گری شده برنزی:
از دیرباز، از برنز برای خلق آثار هنری با شکوه، با ماندگاری طولانی مدت و ارزشمند مورد استفاده قرار گرفته است. “برنز” خود یک اصطلاح عمومی برای انواع آلیاژهای فلزی مبتنی بر مس (مخلوطی از حدود 90 درصد مس و 10 درصد قلع) است که برای هنرمندان در طول هزاران سال محبوب بوده است، زیرا هم سختی مورد نظر را دارا می باشد و هم قابل فرم دهی می باشد. ریخته گری برنز یک فرآیند باستانی و پیچیده می باشد. برنز آلیاژ بسیار قوی تر از مس است، اما نه به اندازه آهن و فولاد. یکی از انواع اصلی ریخته گری برنز، ریخته گری با موم (ریخته گری توخالی) است. تندیس برنجی با استفاده از موم برای قرنها مورد استفاده قرار می گیرد. اولین گام در ایجاد مجسمه برنز با استفاده از روش ریخته گری موم، این است که قطعه اصلی را که از قالب ساخته می شود، را بسازیم. تمام جزئیات در این مرحله مورد توجه قرار می گیرد تا پایه اصلی بقیه فرایند باشد. و سپس نوبت به دوغاب سرامیکی می رسد برای ساخت قالب سرامیکی پوسته، سرامیک سپس در یک کوره قرار داده می شود و شستشو داده می شود، پوسته پخته می شود و موم از پوسته ذوب شده و یک قالب پوسته سرامیکی توخالی ایجاد می شود و موم از بین می رود. قالب از کوره بیرون آورده می شود و برنز به پوسته دارای حدود 2100 درجه فارنهایت دما ریخته می شود . بعد از چند ساعت خنك كردن، برنز نا تمام به دقت از پوسته سراميكي دور مي شود. قطعات پوسته سرامیکی به دقت از برنز جدا می شود که در این مرحله تندیس با دقت بررسی می شود.پس از آن، صنعتگر از یک فرآیند به نام “شیشه کاری” استفاده می کند که در آن برنز با شیشه های پودری تحت فشار بسیار بالا پاشش داده می شود تا اطمینان حاصل شود تندیس برنزی به طور کامل جلا داده شده است.

پلکسی گلاس,تندیس پلکسی,ساخت تندیس,استند پلکسی,خرید تندیس